22‏/11‏/2012

مين ممكن يعمل كده

نجح رئيس الجمهوريه  الدكتور محمد مرسى  فى اقناع الطرف الاسرائيلى والطرف الفلسطينى  لعمل هدنه  لوقف الحرب واطلاق النار ( الاسرائليين والفلسطينين سمعوا الكلام )

اما فى مصر  لاشباب بيسمع كلام الرئيس ولاسياسيين ولا اعلاميين ولا احزاب ولا ولا  ولا  ولا  الخ

احنا  محتاجين  وقت  نصلح كل الخراب والدمار والسرقه  والفساد الموجود فى البلد  ولازم  نقف جميعا فى الخير  وفى المساعده على الاقل فى فتره الرئاسه الحاليه  على الاقل  حتى يتم  بناء المجتمع  من مؤسسات  وجمعيات  ومجالس محليه  وجامعات  وهيئات اداريه

وكمان نبنى  المصانع  ونشغلها  ونشتغل فيها  بدل  ما احنا  كل يوم نعمل مظاهره . اعتصام  . لجوء سياسى . اضراب  . وقف عجله الانتاج  . هجوم حاد على الوزرا  بداعى  وبدون داعى   وانا  مع النقد البناء فى كل الاحوال

يعنى  فى مره وانا  ماشى فى الشارع  لاقيت منطقه كانت فيها مخلفات وزباله كتير  اصبحت جميله  ونظيفه  ومكتوب على الحائط  بجوار المكان (  احنا  مش اخوان ونظفنا المكان وبنساعد الريس كمان  )  قلت فى نفسى  طيب دا  شيئ جميل  ياريت نكون كلنا مش اخوان  ونظف المكان وكل مكان  ومش شرط النظافه من الزباله  كمان  النظافه  من  الفساد

ياريت  نكون  كلنا  مش اخوان  ونظف المكان  


ليست هناك تعليقات: